Interjú Gulya Róberttel, a Sherlock Holmes nevében zeneszerzőjével

2012.02.18 15:48

 

A Bernáth Zsolt rendezésében készült "Sherlock Holmes nevében"-t idén január végén tûzték mûsorra a mozik, s a bemutatóját követõen nem sokkal már több kritikus illette elismeréssel a Holmes-rajongó kamaszok nyári szünetben történõ nyomozásáról szóló alkotást. Az ifjúsági kalandfilm - mely mûfaj hazai viszonylatban az elmúlt évek során hanyatlani látszott - aláfestésérõl Gulya Róbertgondoskodott, akinek nevét többek közt a "Made in Hungaria" révén is megismerhette a hazai közönség. A szerzõ amellett, hogy beavatott bennünket a kulisszatitkokba, lehetõvé tette számunkra, hogy néhány tétel erejéig a "Sherlock Holmes nevében" aláfestésével is megismerkedhessünk.




     - Kik kerestek meg ezzel a filmmel kapcsolatban? 

     - A film forgatókönyvét egy éve kaptam meg a rendezõtõl, Bernáth Zsolttól. Már jól ismertük egymást, hisz nem ez volt az elsõ közös munkánk: két évvel ezelõtt dolgoztunk együtt az "Illúziók" címû mozin. Már ott kiderült, hogy Zsolttal nagyon hasonlóak az elképzeléseink a filmekrõl, beleértve a filmzenét is. Mindketten rajongásig szeretjük a sci-fi és a kalandfilmeket. Így nagyon megörültem, amikor hírét vettem az újabb közös munkánknak, fõleg miután kiderült, hogy ezúttal kalandfilmet készítünk. 

     - Mennyire kaptál szabad kezet a készülõ mûveddel kapcsolatban, illetve mennyire volt konkrét elképzelése az alkotóknak arról, milyen legyen a score hangulata? 

     - Még a mozi forgatása elõtt komponáltam egy zenét a forgatókönyv sugallatára, minden egyeztetés és kötöttség nélkül, sõt ez egyszer még a film ritmusa sem volt befolyással rám. Az volt a titkos célom, hogy majd ez lehessen a film fõcímzenéje. Így is történt. A stáb több tagja is meghallgatta, és azonnal megszerette a szerzeményemet. Teljes egyetértésben nyilvánítottuk ki, hogy ez legyen a leendõ film zenei iránya. Tehát azt mondhatom, hogy szabad kezet kaptam a filmzene hangulatának megteremtésében. Késõbb azonban, amikor már az összevágott filmre dolgoztam, több napot is igénybe vett a közös munka a rendezõvel, amíg részletekbe menõen kitaláltuk, hogy hová milyen zenék kerüljenek. Ilyenkor kipróbálunk több fajta muzsikát egy adott részhez, hogy eldönthessük, melyik stílus vagy hangulat lenne a legmegfelelõbb.

     - Akkor tehát temp zenéket is használtatok.

     - Igen, a hangulatok mérlegelésére használtunk temp zenéket. Kipróbáltuk a nyolcvanas-kilencvenes évek kalandfilmzenéit (például Indiana Jones-széria, "Vissza a jövõbe"), de saját elõzõ mozijaim hasonló stílusú jelenetei alól is vettünk példákat. Ezen kívül szerettünk volna kicsit beleilleszkedni a Sherlock Holmes-vonalba, ezért nálunk is kiemelt szerep jutott a szólóhegedûnek.

     - Hogyan építetted fel a zenédet?

     - Ha lehet, én mindig tematikus filmzenéket írok. Most is így történt. Szeretem, ha a fõbb szereplõket kísérhetik saját témáik, motívumaik. Ezek köré építettem fel a filmzenét. A másik szempont, amihez következetesen ragaszkodtam (és ami egy akciódús kalandfilmnél szerintem elengedhetetlen), hogy amennyire lehetséges, a zene reagáljon a filmre. Mindezt pedig úgy tegye, hogy közben megmaradjon a maga természetességében. Vegyünk egy példát: egy ponton, ha meg kell ijednünk, zenénk sokat segít, ha ráerõsít erre az ijedelemre. Viszont lerombolhatja az eredményt, ha nem magától értetõdõen, nem organikusan, hanem természetellenesen fejti ki hatását. 

     - Mennyi idõt biztosítottak számodra a score elkészítéséhez? 

     - Sokat. Nem volt határidõ. Több mint két hónapot dolgoztam a hetvenpercnyi filmzenén, további egy hetet a felvételeken, valamint az 5.1-es keverésen. 

     - Ütköztél-e nehézségekbe a munkafolyamat során? 

     - Talán furcsa, de ezúttal semmilyen nehézség nem ért. Szívesen dolgoztam a filmen, és a forgatókönyv olvasásától a díszbemutatóig csak szép élményeim maradtak. Egyébként a stáb többi tagja is hasonlót élt át. Mivel az alkotás folyamatát nem zavarta meg a producerek és a forgalmazók sürgetése - hiszen akkor még nem volt forgalmazó -, így ideális körülmények között dolgozhattunk. Ráadásul nem voltak kifizetetlen számlák, nem voltak megcsúszott idõpontok, sem pedig rosszul vagy hibásan létrehozott produktumok. Hála a gyártásnak, itt minden hibátlanul mûködött. 

     - Várható-e, hogy a film zenéje valamilyen formában megjelenik majd?

     - Ez nagyban függ a mozi fogadtatásától. Mint tudjuk, hazánkban nem sokan áldoznak pénzt zenei albumok megvételére. Egy filmzenei album kiadása ezért inkább csak nemzetközi forgalmazás mellett éri meg.

     - Milyen filmek révén hallhatunk majd rólad legközelebb?

     - Jelenleg két nagyjátékfilmen dolgozom. Az új amerikai "Tom Sawyer & Huckleberry Finn" igazi nagy kihívás: hetvenpercnyi filmzenét írok szimfonikus zenekarra és utalásként a történet korára, s lesznek benne western elemek és ilyen jellegû hangszerek is. Mindezt ráadásul modern hangzásokkal kombinálom, hogy minél jobban közelítsen a 14-16 éves fiatalok ízléséhez. Tom és Huck fõszerepét egyébként neves Disney-színészek alakítják: Jake T. Austin és a Steven Spielberg-féle "Super 8"-ból ismert Joel Courtney.
     A másik film a "Gingerclown 3D" Hatvani Balázs rendezésében. Itt is neves sztárok szerepelnek: Tim Curry, Lance Henriksen és Sean Young adják a bohókás szörnyek hangjait. Ez a produkció is nemzetközi forgalmazásra startol, de lehet, hogy a hazai mozikban is mûsorra tûzik majd.

     Gulya Róbert munkáiról bõvebben a komponista honlapján tájékozódhatnak az érdeklõdõk.


 

 
Egyeztetések Bernáth Zsolt rendezõvel



 
A szólókat Kuklis Gergely hegedûmûvész játszotta fel



 
A rendezõ, a zeneszerzõ és a hegedûmûvész



 
A zenei felvétel hangmérnöke, Rédly Dénes

 

Forrás: filmzene.hu

Az interjút készítette: Kulics László